Přijímáme online platby

Loga kreditních karet


Bílkoviny v potravinách

Proč si pečlivě vybírat bílkoviny v potravinách?

Mnoha vědeckými studiemi bylo zjištěno, že různé zdroje bílkovin působí na organismus odlištně. Proto je potřeba si vybírat druhy potravin z kterých budeme bílkoviny přijímat. Vědecké studie se schodují na tom, že  živočišné zdroje bílkovin mají kromě pozitivních účinků také ty negativní. Bílkoviny v živočišných potravinách (nejen z masa, ale také z mléčných výrobků a vajec) mají velké rizika co se týče civilizačních chorob. Studie prokázaly, že živočišné produkty mají signifikatní (významně měřitelný) vliv na nejčastější příčiny smrti (Zdroj China Study, T. Colin Campbell, T. M. Campbell). Nejčastější příčiny smrti v ČR jsou srdečně cévní choroby  infarkt, ateroskleróza, mrtvice), které jsou v České republice nejčastější příčinou úmrtí (49 % populace zemře na tyto choroby). Dále je to rakovina na kterou zemře v ČR cca každý 4. člověk (26 %  populace), (Zdoj: Český statistický úřad, 2011). U rakoviny např. bylo prokázáno, že při nasazení čistě rostlinné stravy se tělo dokáže 9x více bránit rakovině, v porovnání s běžnou stravou. Bohužel o těchto vědeckých faktech se v České republice velice málo mluví. Větší povědomí u odborné i laické veřejnosti je v USA a v UK.

Prvním kritériem pro výběr bílkovin v potravinách je tedy: najděte si kvalitní zdroje roslinných bílkovin

Málo nebo moc bílkovin

Našemu tělu škodí jak nedostatek bílkovin – respektive esenciálních aminokyselin, tak přebytek. Tělo při nedostatku strádá, protože mu chybí stavební kameny. Naopak při přebytku je organismus zatěžován odbouráváním přebytečných aminokyselin. Dochází mnohdy k zatěžování ledvin, problémů s klouby, zhoršují se např. kloubní choroby dna a artritida atd. Běžně se stravující lidé – kteří jedí maso a živočišné produkty mají právě problém s přebytkem bílkovin – mají cca 160 % potřebného denního příjmu bílkovin. Tzn. že bílkovin je přijímaný nadbytek. Vegetariáni mají denního příjmu bílkovin 130 – 140 % a vegani (čistě rostlinná strava) mají 100 % denního příjmu bílkovin 120 – 130 % (Studie byla provedena autory Hardinem a Starem už v roce 1950). Doporučený optimální potřeba bílkovin přijímaných z potravin se liší dle zátěže a věku.

V dospělosti se doporučuje 1 g na 1 kg hmotnosti.

U dětí je to 1,1 g/kg.

Sportovcům se doporučuje také 1 g/kg z dlouhodobého hlediska, ale krátkodobě, v prvních etapácj tréningu, v době vytváření svalstva se doporučuje 1,2 - 1,8 g/kg. (Na tomto doporučení ve svém stanovisku "Výživa a sportovní výkonnost" Americká dietetická asociace, Kanadští dietologové a Americká vysoká škola sportovní medicíny).

Bílkoviny v živočišných a rostlinných potravinách

Světová zdravotnická organizace např. doporučuje jako prevenci civilizačních chorob konzumovat maso maximálně 1x týdně. Série nejnovějších studií o vlivu všech živočišných produktů na zdraví, ale dokazují, že tělo se chová tím lépe, čím je strava více rostlinná. Nejvíce toto bylo dokázáno u rakoviny, kde porovnávali nasazení čistě roslinné, bezmasé a běžné stravy. U 15 ti nejčastějších příčin smrti dokonce čistě rostlinná (veganská strava) převažovala svými benefity nad vegetariánskou stravou, což ve své přednášce mnoha vědeckými studiemi z celého světa dokazuje lékař Michael Greger.

Tabulka obsah bílkovin v potravinách

Mgr. Pavla Široká, autorka webu, výživové poradenství a přírodní léčba nemocí

 
370
174213701742

Stránka 1 z 1 - 4 položek celkem


1 h konzultace vašeho zdravotního stavu, návrh výživových (v případě zájmu také produktových) řešení zdravotního problémů. Konzultace je dle vašeho přání - osobní (Brno), telefonická či internetová - pomocí Skype hovoru

Skladem

500 Kč

Chlorella je unikátní svou schopností čistit střeva, těžké kovy z celého těla a velkým obsahem minerálů. Pomáha při mnoha nemocech. Máme zkušenosti s několika značkami Chlorelly a také jich distribujeme několik druhů, pomůžeme vám s výběrem.

Skladem

od 599 Kč

Odborně, s výživovou poradkyní Mgr. Pavlou Širokou. Termín kurzu: 26 listopadu 2017, v neděli, doba trvání 5 h, od 13:30 do 18:30, Špitálka 37, Brno (5 min od hlavního nádraží).

 

Skladem

od 835 Kč
 

Odborně, s výživovou poradkyní Mgr. Pavlou Širokou. Termín kurzu: 5. listopadu 2017, v neděli, doba trvání 4,5 h, od 13:30 do 18, Špitálka 37, Brno (5 min od hlavního nádraží). 

 

Skladem

od 835 Kč

Stránka 1 z 1 - 4 položek celkem