Přijímáme online platby

Loga kreditních karet


Jak doplnit vitamin B12, zdroje, nedostatek

Kolem vitamínu B12 koluje mnoho mýtů, popíšeme vám zde ty  nejčastější z nich a doporučíme jak si vitamín B12 dodat!

b12 vstřebávání1. Mýtus: zdroje vitaminu B12

Často najdete v článcích nebo knihách informace o tom, že vitamin B12 najdete např. v chlorelle, spirulině atd. Dokonce to výrobci uvádí v popisu výrobků. Není to pravda, je pouze látka podobná vitaminu B12, která ale není pro člověka vstřebatelná. Výrobci jej často uvádí na obalu, protože nepoužívají podrobný test výrobku, který by odhalil, že se nejedná o pravou formu vitaminu B12.

B12 není ani v kysaném zelí, ani v tempehu, spirulině, mořských řasách atd. Kde jej tedy najdeme?

2. Mýtus: Veganství není přirozené, protože neobsahuje vitamín B12

Vitamin B12 neprodukují ani rostliny ani živočichové, produkují jej bakterie v půdě. Pokud by tedy člověk žil přirozeným způsobem, získával by B12 ze zeleniny a rostlin se zbytky půdy nebo těchto bakterií, stejně jako zvířata. Tento zdroj se dnes ale z hygienických důvodů nedoporučuje. Argumentem lidí, kteří se brání roslinné stravě je to, že bychom měli jíst živočišné produkty. Ale zvířata vitamin B12 neprodukují, tedy pokud jsou zvířata odtržena od zdroje B12 (bakterií v půdě), musí dostávat vitamín B12 stejně jako člověk. Ve velkochovech dostávají vitamin B12 a další látky jako suplementy do potravy (namíchaná směs vitamínů a minerálů se míchá do jejich potravy). Ve skutečnosti lidé konzumující živočišné produkty stejně jako vegani konzumují doplňky vitaminu B12, jen né přímo ale přes doplňky podávané zvířatům. 

3. Mytus: Vitamin B12 nemusím suplementovat

Vědci se schodují na tom, že vitamin B12 je nutné suplementovat u veganské stravy (52 % veganů má  nedostatek B12), u vegetariánů je také zvýšené riziko (7 % má nedostatek) a u lidí běžně se stravujících je zde také riziko. Velmi častý nedosatek B12 bývá v pozdějším věku (nad 50 let a v případě konzumace některých léků).

Jaké jsou tedy zdroje vitaminu B12, jak jej dodat?  

1) Jíst potraviny obohacené vitamínem B12.

V Evropě je velice málo potravin, které jsou obohaceny o vitamin B12. Je to možné, ale je to náročné - počítat si každý den, zda jsem snědl dostatek produktů s B12. Pokud žijete v USA je možné si tímto způsobem zajistit snadněji.

2) B12 Injekční formou

Injekční formou je potřeba aplikovat vitamín B12 každý měsíc. Je potřeba nechat si napsat předpis od lékaře. Ze zkušeností z naší poradny, ale lékaři někdy nechtějí B12 napsat, hledejte ty ochotnější a přepište se k jinému lékaři. 

3) Užívat potravinové doplňky s vitamínem B12.

Vědci se shodují na tom, že vitamin B12 je jediná látka, která se nenachází v dnešní čistě roslinnné stravě (např. veganské, raw, fruktariánské stravě) a je potřeba jej dodávat potravinovými doplňky (suplementy).

Zde je video o studich, tkeré dokazují, že B12 v populaci  - u veganů, vegetariánů a běžně se stravujích: 

Jak si vybrat ten správný vitamín B12

Na trhu existuje mnoho potravinových doplňku vitaminu B12, ale i zde je potřeba si vybírat. Mnoho těchto doplňků jsou špatně vstřebatelné. Výše na obrázku vidíte, jak složitý mechanismus vstřebávání B12 je při tabletkách, které se pouze polykají. Proto už mnoho výrobců vyrábí B12 na vstřebání pod jazyk. Níže vám poradíme výrobce, kteří mají tablety uzpůsobené na vstřebávání pod jazykem. Výhoda těch "správných" tabletek je i tom, že můžete užívat i 100 x menší dávky a také to že vitamín jde přes žilky jazyka přímo do krve a tímpádem se nemusíte bát, že se špatně vstřebá.

Zde najdete naše doporučení, jaké produkty užívat. Na nejvstřebatelnější zdroje vitamínu B12 - doplňky, které jsou dobře vstřebatelné a účinné. Tyto produkty máme ověřené nejen z písemných zdrojů ale také vyzkoušené na klientech v mé výživové poradně.

 
500
174215001742

Stránka 1 z 1 - 3 položek celkem


1 h konzultace vašeho zdravotního stavu, návrh výživových (v případě zájmu také produktových) řešení zdravotního problémů. Konzultace je dle vašeho přání - osobní (Brno), telefonická či internetová - pomocí Skype hovoru

Skladem

500 Kč

Odborně, s výživovou poradkyní Mgr. Pavlou Širokou. Termín kurzu: 26 listopadu 2017, v neděli, doba trvání 5 h, od 13:30 do 18:30, Špitálka 37, Brno (5 min od hlavního nádraží).

 

Skladem

od 835 Kč

Odborně, s výživovou poradkyní Mgr. Pavlou Širokou. Termín kurzu: 5. listopadu 2017, v neděli, doba trvání 4,5 h, od 13:30 do 18, Špitálka 37, Brno (5 min od hlavního nádraží). 

 

Skladem

od 835 Kč
 

Stránka 1 z 1 - 3 položek celkem