Přijímáme online platby

Loga kreditních karet


Maso a ryby, jaké jsou jejich rizika, o kterých se nemluví?

Chci Vás upozornit na důležité informace, které nám rybí průmysl a reklamy na „zdravé ryby“ neříkají a v čem mohou být ryby nebezpečné. Žijeme v době, kdy máme prostředí zatíženo velkým množstvím škodlivin (těžkých kovů, pesticidů a dalších látek), ale málokdo ví, že správným výběrem potravin si můžeme 100x až 1000x snížit množství škodlivin, které přijmeme. 

Proč jsou tak velké rozdíly v množství škodlivin?

1.biomagnifikaceVychází to z jednoduchého principu, který se nazývá biomagnifikace látek v prostředí. Každý organizmus v sobě ukládá a kumuluje škodliviny ze stravy. V praxi to znamená, že čím výše jsme v potravní pyramidě, tím přijímáme více škodlivin. Pokud člověk konzumuje přímo rostlinné potraviny, přijme 100 – 1000 násobně menší množství škodlivin, než při konzumaci zvířete (maso, ryby), které už v sobě akumulované škodliviny za svůj život má.

Maso suchozemských živočichů je zatíženo vyšším obsahem škodlivin, než rostlinná strava, ale ještě větší kumulování škodlivin dochází u vodních živočichů – tedy ryb. Ryby obsahují nejvyšší koncentrace škodlivých látek ze všech potravin, které konzumujeme. Obsahují tedy ještě více škodlivin než jiné maso. Důvod je jednoduše takový, že právě v moři je potravní pyramida nejvyšší – tzn. nejíme rovnou býložravce, ale jíme zvířata, která jedí různé malé zvířata a malé ryby v moři. Jak mohutně se koncentrace zvyšuje vysvětluje obrázek výše, kde je znázorněno například ukládání obsahu pesticidu DDT v rybách. 

Více o biomagnifikaci zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Biomagnification

Když budu jíst ryby jen sem tam, tak to na mě nebude mít vliv? 

1.rtuťBohužel každé navýšení škodlivin zvyšuje rizika. Zde se také můžete podívat na graf ze studie, která zkoumá, jak zvyšuje hladina rtuti v krvi člověka, když si dáte jen 1,5 konzervy tuňáka jen 1x týdně. Lidé byli sledování po 14 týdnů celkem (3,5 měsíce). Koncentrace rtuti ve vaší krvi se zvýší 4x, tzn. že už při tak malém množství si zvyšujete rizika.

Zdroj, studie: Yaginuma-Sakurai K, Murata K, Iwai-Shimada M, Nakai K, Kurokawa N, Tatsuta N, Satoh H. Hair-to-blood ratio and biological half-life of mercury: experimental study of methylmercury exposure through fish consumption in humans. J Toxicol Sci. 2012 Feb;37(1):123-30.

Dnes již také víme, že koncentrace škodlivin v živočišných produktech a především v rybách jsou tak vysoké, že se projevují na našem zdraví. Ženy, které konzumují ryby v těhotenství, mají děti, které mají poškozené určité funkce mozku (např. dobře zdokumentované jsou poškození zrakových center dětí).

Jak se tedy vystavit co nejméně škodlivinám? Jak plnohodnotně nahradit ryby?

chiaNa prvním místě jsou v množství škodlivin ryby, proto se jim ve stravě vyhýbejte nejlépe úplně. Neobsahují nic, co by se nedalo ve stravě plnohodnotně nahradit – jak jód (jodizovaná sůl), tak omega 3 lze získat z rostlinných zdrojů. Bohužel firmy vyrábějících rybí výrobky nás tolik zahlcují reklamou, že většina lidí věří, že v rybách je něco, co nejde nahradit. Je potřeba přidat cca 2 polévkové lžíce mletých lněných semínek nebo chia semínek denně do stravy, látka v nich obsažená (ALA) se v těle  přeměňuje na stejné látky, jaké obsahují ryby  („EPA“ a „DHA“ omega-3). 2 polévkové lžíce jsou dávka, která stačí pro většinu lidí na to, aby se jim vytvořilo dost látek, jako v rybách.

1.opti3 vegan omega 3_1Pokud jste riziková skupina, tzn. že by ve vašem těle mohlo být v nepořádku něco s vaší přeměnou, ze všeho nejvíce doporučuji najít si doplněk vyrobený z mikrořas, které obsahují přímo EPA a DHA a nemusí se v těle nic přeměňovat. Máte rovnou to co z ryb. Rizikové skupiny jsou např. těhotné ženy, kojící matky, děti a lidé se zdravotními problémy – např. cukrovka nebo to může být ekzém. Tito lidé by měli užívat pro jistotu místo ryb nejen semínka, ale i doplněk z mikrořas. Našim zákazníkům prodáváme Opti3 z mikrořas od firmy Vegetology, možností je spoustu (stačí hledat ve vyhledávači „vegan EPA DHA z mikrořas“).

Jak si pochutnat stejně jako na masu, když jsem na něj zvyklý(á)?

1.goody foodyChuťově nejvíce podobné masu je  tzv. Goody foody vegan, najdete ve zdravých výživách, v Tescu.  Ve studiích se ukazuje, že dlouhověkost (a vitalitu) člověka mají nejvyšší národy, které jedí rostlinnou stravu a mají vysoký příjem luštěnin a sojových výrobků.

Tipy na Vánoce

1.vegan vanoceNaše historie vánočních tradic ukazuje, že jsme dříve jedli lépe, než nyní. Tradiční jídlo na Štědrý den byl houbový kuba (kroupy se sušenými houbami) a hrachová polévka. Až po roce 1941 začalo prosazovat, abychom na vánoce jedli kapra. Málokdo si uvědomuje, že se pesticidy z polí spláchnou do rybníka a zakoncentrují se v kaprovi více než v zelenině. U nás doma děláme např. bramborový salát s obalovaným uzeným tofu, s tempehem, obalované řízky z hlívy, z goody foody atd. Stačí nakoupit ve zdravé výživě, či objednat přes eshopy, pokud žijete na vesnici. Recepty a zdroj obrázku: http://soucitne.cz/ingredience/vanoce

Autor: Mgr. Pavla Široká, výživová poradkyně, lektorka kurzů zdravé výživy. www.vitalcentrum.cz