Přijímáme online platby

Loga kreditních karet


Jak se stravovali naši předci? Co se zjistilo ze zkamenělých výkalů?

Stravování v historickkém období vývoje člověka je spojeno s mnoha mýty. Lidé se díky informacím v médich a reklamách domnívají, že je pro nás přirozené konzumovat množství živočišných produktů a masa. Naopak převážně, nebo čistě roslinná strava je předkládána jako extrém. Díky studiím zkamenělých výkalů člověka máme ale naštěstí odborné infomace. 

Co bylo zjištěno ze zkamenělých výkalů?

V tomto článku jsme čerpali z videa lékaře Michaela Gregera o zjištěných informacích ze zkamenělých výkalů. Zde je jeho video v angličtině. Pro ty z vás, kteří nejsou jazykově zdatní, jsem nejzajímavější informace z tohoto videa pro vás sepsala do tohoto článku.

V tabulce vidíte porovnání obsahu vlákniny v jednotlivých místech světa v současnosti a v minulosti (analýzou zkamenělých výkalů). Současná americká a britská strava obsahují jen zlomek toho, co obsahuje strava v zemích, kde se vyskytuje nízké procento civilizačních chorob (Africká a Čínská vesnická strava).  A v případě zkoumání zkamenělých výkalů našich předků, bychom měli jíst 10 x až 20 x více vlákniny než jíme dnes. Důležité je si uvědomit, že vlákninu obsahuje pouze rostlinná strava, žádný z živočišných produktů (maso, vejce, mléčné výrobky) neobsahují vlákninu. Není tedy prakticky možné dosáhnout takto vysokého obsahu vlákniny, aniž by byl několikanásobně snížen obsah živočišných potravin ve stravě. 

Druh stravování

Obsah vlákniny ve stravě

Strava v období Paleolitickém  104 g
Zkamenělé výkaly, Amerika (data I)  > 100 g
Zkaměnělé výkaly, Amerika (data II)  150 – 250 g
Čínská vesnická strava  77 g
Africká vesnická strava  60 – 120 g
Současná strava v USA  12 – 18 g
USA doporučený obsah vlákniny  20 – 35 g
Současná strava v UK  12 g
UK doporučený obsah vlákniny  Min. 18 g

Také bylo zjištěno, že 99 % lidské existence byl ve výkalech vysoký obsah rostlinné stravy. „The Human Adaptations to Meat Eating: a Reapprasial, Hladik C. M., Pasquet P. , Human Evolution, 2002“ také zkoumá jaký druh potravy je pro nás přirozený, jestli jsme přirozeně býložravci zaměřeni na listy rostlin (Folivores), nebo býložravci zaměření na plody (Frugivores), nebo jsme masožravci (Faunivores).  Data říkají, že jsme nespecializovaní plodožravci (tzn. že  jsme přizpůsobení na jezení různého druhu plodů, ovoce).

Proč je tak důležitý obsah vlákniny ve stravě?

Jedním z vysvětlení obrovského nárůstu obezity je nesoulad Evropské a Severoamerické stravy s fyziologickým mechanismem těla potlačovat chuť k jídlu. Díky rozkladu vlákniny mikroorganismy dochází ve střevu ke vzniku látek (SCFA), které působí na receptory chutě k jídlu. Při nedostatku rostlinné stravy (tzn. při běžné Americké a Evropské stravě, kdy jíme velké množství živočišnch produktů) dochází k tomu, že máme neustále hlad a dochází tak k přejídání a nadváze a obezitě. Farmaceutický průmysl je z těchto informací nadšený, hodnotí tento objev jako příležitost vyvinout nové léky, které by bojovaly proti obezitě podáváním těchto látek… Proč ale do sebe sypat zbyteně další léky? Můžeme jednoduše vyřešit příčinu a ve stravě zapracovat na výrazném omezení živočišných produktů a přidat místo nich rostlinné (z vlákniny vytvoří tuto látku SCFA střevní bakterie).

Zdroj: http://nutritionfacts.org/video/paleopoo-what-we-can-learn-from-fossilized-feces

Obsah vlákniny ve stravě – porovnání různých stravovacích stylů.

Veganské stravě se poslední dobou v odborných kruzích věnuje velká pozornost, studie ukazují, že je řešením mnoha civilizačních chorob a také obezity.

Druh stravování

Semi vegetariáni

Pesco veg.

Lactoovo veg.

Vegani

Běžně se stravující (UK) 

Běžně se stravuící (USA)

Vysvětlení pojmů

Maso jedí méně než 1x týdně

Z masa konzumují pouze ryby

Nejí žádné maso. Jedí mléčné výrobky a vejce

Nejí žádné živočišné produkty

   

Celková vláknina ve stravě (g)

34,9  37,7  37,5 46,7 12 12 - 18

Zdroj:  http://nutritionfacts.org/video/do-vegetarians-get-enough-protein/

Pokud vás zajímají podrobné informace o studiích zaměrených na zdraví člověka v současnosti..  lékař Michael Greger sestavil v tomto videu souhrn mnoha studií o výživě a vlivu na zdraví. V zahraničí se tak již delší dobu mluví v odborných kruzích o čistě roslinné stravě (veganské), která dle porovnání různých druhů stravování vykazuje nejlepší výsledky v prevenci a léčbě civilizačních chorob. 

Mgr. Pavla Široká, poradenství, zdravá výživa, e-shop

www.vitalcentrum.cz

 
500
140015001400

Stránka 1 z 1 - 3 položek celkem


1 h konzultace vašeho zdravotního stavu, návrh výživových (v případě zájmu také produktových) řešení zdravotního problémů. Konzultace je dle vašeho přání - osobní (Brno), telefonická či internetová - pomocí Skype hovoru

Skladem

500 Kč

Odborně, s výživovou poradkyní Mgr. Pavlou Širokou. Termín kurzu: 22. října 2017, v neděli, doba trvání 4 h, od 13:30 do 17:30, Špitálka 37, Brno (5 min od hlavního nádraží).

Cena kurzu:

Do 29.10. dostanete slevu pro brzké objednávky. Sleva bude 200 Kč, tedy cena 1400 Kč/kurz, pro studenty 1200 Kč/kurz. Běžná cena kurzu je 1600 Kč.

 

Skladem

Původně: 1 600 Kč
Ušetříte: 200 Kč (–13 %)

1 400 Kč

Odborně, s výživovou poradkyní Mgr. Pavlou Širokou. Termín kurzu: 5. listopadu 2017, v neděli, doba trvání 4 h, od 13:30 do 17:30, Špitálka 37, Brno (5 min od hlavního nádraží). 

Do 29.10. dostanete slevu pro brzké objednávky. Sleva bude 200 Kč, tedy cena 1400 Kč/kurz, pro studenty 1200 Kč/kurz. Běžná cena kurzu je 1600 Kč.

Skladem

Původně: 1 600 Kč
Ušetříte: 200 Kč (–13 %)

1 400 Kč
 

Stránka 1 z 1 - 3 položek celkem